Followers

Friday, 2 August 2013

Resepi Mini Popiah Simpul

Salam semua...

resepi, mini, popiah, simpul, serunding, ikan, selayang

Hari ni dah masuk ramadhan yang ke-25..skejap je masa brlalu..pejam celik pejam celik da nak habis puasa kan..msti adik2 kite kt luar sana tu x sabar nak beraya kn..punye la smangat nk raya mlm sblum puasa lg aku da dengar brdentum-dentum bunyi mercun..sana letup sini letup..dah mcm bertanding sape punye mercun lg kuat dah gayanye..tp aku syak tu bkn budak2 yg main tu..tu bapak budak tuuu..hihi..bunyi kemain kuat lg mcm mercun bola..msti org tua yg main ni..haha..tp mmg happening laaa..tp ingat ye..jgn smpai ada yg tputus jari sudah laa ye..nti x psal2 org beraya sronok..dia braya mnagis x berlagu..huhuhu..

Kemain pnjang lg aku mlalut kn..klu bkn bulan puasa ni smbil bceloteh sambil mengunyah ni mmg syokkk x ingat laa..dpat pulak melepak ngan mber2 mcm zaman gile2 remaja dulu (hehehe) lg best kn..

Masa aku form 4 dulu slalu lepak2 n mber dpan rumah..kebetulan mak dia pulak tgh buat mini popiah gulung masa tu..n kbetulan plak kuih tu mmg favorate aku..mmg buat muka slumber la mnta resepi dia..tp makcik tu baik..suka plak tu mlayan budak2 mcm aku ni masa tu..skarang ni aku plak nak bagi resepi ni kat korang smua..selamat mencuba..

Resepi Mini Popiah Simpul - Inti Serunding Ikan

Inti ( serunding Ikan)

1kg ikan selayang (rebus dan asingkan isi - tumbuk dlm lesung batu)
4 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
1 inci halia
5 batang serai
20 tangkai cili kering
3 genggam kepala parut (ditumbuk halus)
2 sudu besar gula
garam secukup rasa
santan ( 1 biji kelapa)
serbuk perasa - ajinomoto (tak perlu - tak elok utk kesihatan)d

Kulit popiah (di bahagi 6)
Minyak masak secukupnya

Cara-cara:-

1. kisar bawang, cili kering, serai, dan halia.
2. masukkan isi ikan, bahan kisar, kelapa parut dan santan ke dalam kuali.
3. masukkan gula dan garam secukup rasa. Masak macam rendang pada awalnya.masak sampai kering sehingga menjadi serunding.
4. letakkan inti atas kulit popiah, gulung dan simpulkan.
5. goreng dengan api yang perlahan sehingga keperangan.
6. sejukkan dahulu sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.


No comments:

Post a Comment